От латински reclamo-букв. «викам»; ad-vert-o – «въртя, насочвам към»; убеждаваща маркетингова
комуникация, чрез която се представят нелично стоки, услуги, идеи, която е
заплащана от установен рекламодател и се разполагана в различни медии.
Цели: създаване
на имидж и предпочитания към даден продукт; привличане на нови потребители; повишаване
лоялността на съществуващите потребители; стимулиране към по-активно използване
на стоката.
Техники: комуникативни стратегии и тактики.
Реклама е: популяризиране; привличане на
публично внимание към продукт, услуга или компания; чрез платени съобщения; за да се предизвика възприятие и да се повиши
желанието за потребление.
История на рекламата: В древни времена – предавана “от уста на уста”; Рекламни съобщения за гладиаторски битки – в
руините на Помпей; Египет – папируси за продажби
и “плакати” по стените; Рекламни
папируси – в Египет, Гърция и Рим; В
Азия, Африка и Южна Америка – стенни рисунки с комерсиална цел – древна форма
на реклама; Стенни рисунки в Индия –
4000 г. преди Хр. ; 15-16 век – печатарство – рекламни листовки; 17-ти век – Англия – първите реклами в
седмичните вестници - предимно за реклама на книги (доходоносни) и лекарства (епидемична
обстановка в Европа); Шарлатанство в рекламата – сериозен проблем, който налага
контрол върху съдържанието – високи такси върху рекламните листовки прекъсват
този вид реклама; 19-ти век - потребност от развитие на рекламата с темповете
на прoизводството; Америка –
малки съобщения във вестниците за стоки - успех на този вид реклама и
увеличаване на поръчките за доставки по пощата; 1848г. Филаделфия – първата
рекламна агенция на Уолни Палмър; В
началото агенциите са само посредници, запълващи място във вестниците; От 20-ти
век започват да обръщат внимание на съдържанието и да носят отговорност; През
60-те години на 20 в. – визуална
реклама. За да се асоциира марка с определена идея в текстов, аудио или
визуален вариант се въвежда неповторим «лозунг»=слоуган (slogan).
Същност и значение на рекламата: Реклама е всяка платена форма на
неперсонифицирана промоция на идеи, продукти или услуги от идентифициран
спонсор или накратко – послание до клиента. (Американската асоциация за
маркетинг), или Разпространяване на информация с цел
придвижване на стоките на определен продавач, без неговото непосредствено
участие, но за негова сметка. «Рекламата е умножено умение да се продава. Тя
призовава към хиляди, докато продавачът разговаря с един». (Клод Хопкинс).
Рекламата е комуникация, чието въздействие се оценява с търговски
резултати. Създава нови пазари: пробужда интерес към нови стоки; информира за различни аспекти на приложението им; динамизира връзката
«производител –търговец – купувач»; тушира неблагоприятни циклични фактории; Намалява разходите и ускорява оборота: Разширяването на пазара предизвиква
масово производство; Стабилен обем и
снижаване себестойността на продукта; Намаляване разходите по
обръщението чрез ускоряване на
продажбите и от там, ускоряване оборота на капитала; Намалява ценовата конкуренция; Има противоконкурентен ефект - като усилвате
внедряването на вашата собствена марка, вие отслабвате внедряването на конкурентните
марки; Стимулира подобряването на стоката; Оптимизира жизнения цикъл на стоката; Въвежда продукта на пазара; Поддържа продукта
като стабилизира и разширява търсенето; Напомня печелившите
качества на стоката, като поддържа лоялността на клиентите.
Затова рекламата е душата на търговията! Corect-if.blogspot.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар