Powered By Blogger

понеделник, 18 септември 2017 г.

Франчайзинг

Що е франчайзинг? Това е “бизнес под чадър”, или възможност за започване на собствен бизнес с помощта и името на известна фирма, т.е. възможност за по-лесно преодоляване колебанията за започване на собствен бизнес! Разбира се, всяко нещо си има цена, франчайзинга също – еднократна франчайз такса плюс месечни “лоялти” такси. Този, който предоставя франчайз, (изключителни права и привилегии) се нарича франчайзодател, а онзи, който го получава – франчайзополучател. Франчайзодателят предоставя на франчайзополучателя правото да използва неговото име, заедно с цялостен план за управление и реализиране на всеки детайл от съответния бизнес, както и достъп до запаси, реклама, която е финансирана от компанията. Франчайзодателят трябва да води, а франчайзополучателят – да следва там, където ще се възползва от доказания бизнес модел и ще го реализира успешно. Професионализмът и отговорното отношение към бизнеса е основното изискване към франчайзополучателите.
Ако имате реална възможност за закупуване на конкретен франчайз, преди да го направите, добре е да бъдат проучени и обмислени следните фактори:
1/ Какъв опит се изисква за реализиране на конкретния франчайз?
2/ Основни данни, история и финансово състояние на франчайзодателя и неговия висш ръководен персонал.
3/ Какви са постиженията на другите франчайзополучатели?
4/ Колко ще струва закупуването на франчайза заедно с бъдещите лицензионни плащания?
5/ Каква финансова и мениджърска помощ предоставя франчайзодателя?
6/ Какви стоки и услуги трябва да се закупят от франчайзодателя?
7/ Стойността и условията на договорите.
8/ Сроковете и условията за подновяване и прекратяване на франчайзинговото споразумение.
9/ Период за възвръщане на направената инвестиция.
Освен средство за навлизане в бизнеса, франчайзингът може да бъде и относително лесен и евтин начин за разрастване на предприемаческата ви фирма. За да се увеличат възможностите за успех при закупуване на франчайз, то бизнесът ви трябва да отговаря на няколко условия:
1/ Да носи достатъчно приходи, за да можете като франчайзополучател да плащате франчайзинговите лицензионни такси и все пак да получавате разумна печалба.
2/ Да се възпроизвежда лесно – бърз оборот, осигуряващ достатъчно средства за разширено възпроизводство.
3/ Да удовлетворява потребността от стока или услуга, търсена и в други части на региона или страната.
4/ Да е лесен за усвояване и управление.
В допълнение към тези четири условия, препоръчвам да се създаде и подложи на тест прототип на съответния обект или бизнес, като се идентифицират и отстранят всички потенциални проблеми на маркетинга и управлението.
Бих ви препоръчал също, да се ориентирате към франчайзинг на бизнес, който изисква директни продажби, защото той предоставя следните възможности:
1/ Директен достъп до клиента.
2/ Клиентът може да проучи продукта в условията на своя дом.
3/ Продавачът може да извършва и допълнителни услуги.
4/ Клиентът има възможност да пробва продукта.
5/ Продуктът не се конкурира с други подобни продукти.
6/ Ако имате каталог, той дава възможност за убедителност в продажбата.
7/ Осигурена гаранция, продавайки продукт на фирма с утвърдено име.
8/ Достъпна цена, осигурена от директната доставка.
Както вече споменах франчайз таксата се заплаща еднократно при отваряне на нов обект и включва обучение на персонала, специализирано обучение на управителя, а в някои случаи и: оборудване, обзавеждане, първоначални маркетингови акции и т.н. Средната стойност на първоначалната франчайз такса е около 18 000 лв., а в страните с развит франчайз е пъти по-голяма, (САЩ – 40 000 долара). Освен това франчайзополучателят плаща и месечна “лоялти” такса. Всеки франчайзодател разработва собствена стратегия за месечни отчисления от оборота на франчайзополучателя. Четири са главните подходи – процент от оборота, фиксирана сума, процент от оборота в съчетание с минимална твърда сума или без месечни такси, но със задължението предлаганите стоки да се закупуват единствено от франчайзодателя. Средните месечни отчисления са около 6% от месечния оборот.
Някои от предимствата на купуването на франчайз пред създаването на самостоятелен бизнес са: бързо създаване на утвърдено име; осигуряване на обучение и достъп до оперативна информация за всеки детайл от управлението на бизнеса; а също и мениджърска помощ от страна на франчайзодателя. Франчайзингът е най-успешният бизнес модел на съвременния свят – предлага повече рентабилност, печелба и сигурност от тези, които получавате от банката, на борсата или от инвестиционния план. Франчайз моделът предлага висока доходност и ниски разходи. Размерът на печалбата зависи от активността и амбициите. Франчайз е гаранция за сигурен партньор, на който винаги можеш да разчиташ, партньор, който прилага концепцията за “Win-Win situation”, тоест ситуация, в която и двете страни са печеливши. Франчайзингът превръща малкия бизнес в голям, като други инвестират вместо вас и дори ви плащат за това, като станете франчайзодател и развиете франчайз верига, (5-6 години след създаването на успешен бизнеса). Все още има много пазарни ниши, (екологични храни, туризъм, зелена енергия), който търси, ще намери своята идея за бизнес, например бизнесът на бъдещето е интернет маркетинг – хората вече живеят, информират се и взимат решения в интернет. Клиентите са във Facebook, а вие къде сте? Независимо какво правите, в интернет вие винаги можете да продавате и да печелите още повече на база на изградена цялостна онлайн репутация.
Франчаъзингът е подходящ за активни и предприемчиви хора. Опитът в съответната област не е задължителен. Получавате пълно и задълбочено обучение и тренинг. Можете да възвърнете инвестицията си за броени месеци,(от 2 месеца до 5 години) в зависимост от потенциала и вида бизнес. Франчайзингът е изключително популярен в Съединените щати. По предварителни данни всеки 17 минути в Америка се създава нов франчайзинг. На франчайзинговите компании се пада приблизително една трета от общите продажби на дребно в САЩ. В България франчайзингът прави първи стъпки, (стотина компании с работещи франчайз вериги с около 3 500 обекта), защо вие да не бъдете сред първите? Бъдете оптимисти и професионалисти, разбира се, най-вече реалисти – анализирайте пазарната ситуация, но и самия себе си! Успех!
Stoyantzenev.simplesite.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар