Всеки, който е подценил ролята на информацията, е загубил! Информацията трябва да бъде актуална, конкретна, обективна, надеждна, синтезирана, достатъчна за вземане на правилни управленски решения и най-важното – да бъде защитена от злонамерен достъп!
Повечето бизнесмени съсредоточават всичките си сили върху управлението на ресурсите,машините, технологиите и най-вече парите и подчинените си, а поставят на заден план най-важния ресурс на фирмите си – информацията.
Създаването на една добра маркетингова информационна система изисква добри специалисти, оборудване и процедури за събиране, подредба, анализ и разпределение на пазарната информация, която вземащите решения използват при планирането, изпълнението и контрола на своя бизнес. За да бъде ефективна системата за събиране на маркетингова информация, необходимо е да бъдат развити нейните подсистеми. Най-важната от тях е подсистемата за вътрешна информация – тя включва всички данни от ордери, плащания и други счетоводни подробности, предложения за инвестиции. Добрата уредба на тази подсистема дава възможност за по-бърз анализ и навременно улавяне на нови пазарни възможности или опасности от поява на проблеми.
Втората по важност подсистема, без която никоя „фирмичка” не би могла да стане голяма фирма, е маркетинговото проучване, (можем да го наречем и „разузнаване”). Докато от вътрешната информационна подсистема ще бъдат получавани данни за резултатите от собствената пазарна дейност, то специалистите по маркетингово разузнаване ще осведомяват за това, което има да се случи на съответната фирма. Грешката на повечето мениджъри е, че правят опити да извършат сами разузнавателна дейност, като четат брошури, рекламни и търговски публикации с надеждата да „надушат” в каква посока се е отправила конкуренцията. Разговорите с клиенти, снабдители и дистрибутори също не са сигурен източник за получаване на точна и навременна информация. Управлява добре този, който се заобиколи с умни хора и не мисли, че е по-умен от тях!
Добрите управители на фирми тренират и мотивират своите търговци да наблюдават внимателно за новите пазарни направления, размествания и промяна в поведението на конкуренцията. Тази „роля” обикновено се изпълнява от търговските представители, но те често са прекалено заети и е добре да бъдат снабдени с лесни за попълване формуляри, (по-удобно е те да бъдат в елекронен вариант, които да послужат за „разузнавателната им работа”.В тези формуляри могат да бъдат включени всички въпроси, които засягат фирмата и нейното пазарно поведение. Друго предимство на търговските представители е, че са в непрекъснат контакт с клиентите на съответната стока/услуга, така че винаги са наясно с нуждите на потребителите – колкото трябва да следите конкуренцията, толкова и поведението на потребителя: „Обичай потребителя повече от стоката си!” Пазарен успех може да постигне фирма, която е в състояние адекватно да отговори на динамично изменящите се нужди на клиента – наблюдавайки пазара, той ще ви даде идеи какво да му предложите! Важна информация относно желанията и на най-капризните клиенти, могат да осигурят и дистрибуторите на съответната стока стока/услуга. Някои компании с възможности наемат специалисти по маркетингово разузнаване, използвайки т.нар. „таен клиент” – хора, които „играят роля” на реални клиенти и следят всички презентации на конкуренцията, посещавайки изложения, промоции на нови продукти и услуги, откривания на нови търговски обекти и т.н. Преструвайки се на потенциални купувачи, те получават всички подробности относно цени, предимства и недостатъци н всичко ново, предложено на пазара от конкуренцията. Тази информация би трябвало да даде отговор на следните въпроси.
1. Кои точно и колко на брой са конкурентите на съответната фирма?
2. Какви са техните пазарни стратегии?
3. Какви са техните цели?
4. Кои са техните слаби страни?
5. Как и по какъв начин реагират на предизвикателствата на конкуренцията?
Следете най-внимателно конкурентите, с които имате обща клиентела, защото по-опасни са скритите, отколкото явните конкуренти – тези, които добре познавате и следите. Затова концентрирайте усилията си не толкова върху тези, които произвеждат и предлагат същите или подобни на вашите продукти и услуги, колкото към конкурентите, които са се насочили към удовлетворяване желанията на същите клиенти, с които работи вашата фирма. Ако, например произвеждате котешки и кучешки храни, за вас не са толкова опасни конкурентите, производители на животински храни, колкото някой, който досега е произвеждал котешки нашийници или е дресирал кучета, но вече е решил да се занимава с нов предмет на дейност – производство на храни за котки и кучета. Няма да му бъде трудно да ви „отмъкне” клиентите, чиито животни доскоро е дресирал или снабдявал с нашийници, стига да успее да ги убеди, че новите храни, които той предлага са много по-добри от вашите, а ако са и на по-достъпна цена…?!
Информация за намеренията на конкурентите, може да се получи и от техните бивши и настоящи служители, особено от тези, които се чувстват несправедливо уволнени или не са доволни от заплащането си.
И не забравяйте, че маркетинговите възможности съществуват само в определено време и място, който ги пропусне, пропуска и печалбата! А мениджърите съдят за теб само по печалбата, която носиш, по нищо друго! Ала успехите в един човешки живот са по-малко от неуспехите, така е и в икономиката! И това, ако не е достатъчно, то бъдете по- бързи от конкурентите си, защото вече не големите риби изяждат малките, а по-бързите изяждат по-бавните! Пари се „правят”, когато може, а не когато ви трябват! Успех!!!
Stoyantzenev.simplesite.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар