Powered By Blogger

четвъртък, 5 октомври 2017 г.

КРИЗИСЕН МЕНИДЖМЪНТ

Още Хипократ, занимаващ се с разрешаването на различни кризисни ситуации, дава първото определение за криза: “Животът е кратък, изкуството всеобхватно, удобният случай мимолетен, опитът коварен, кризата на болестта тежка”. Кризата не е планирано събитие и има обществено въздействие – пожар, наводнение, земетресение, експлозия и т.н. Може да бъде и преднамерено планирано действие срещу институция, фирма, отделна личност!
Причини за възникването на кризата: 1/ некомпетентност; 2/ алчност; 3/ завист; 4/ ревност. Възникването на кризата означава едновременно заплаха и възможност. Не съществува едно единствено решение! Необходимо е: да дефинираме кризата; стимулиране на мисленето; да търсим потенциален ефект от кризата; ограничаване на заплахите. Когато има криза, проблемът не трябва да се разрешава от един единствен мениджър, а от цялото ръководство! Най-важното е да се абстрахираме от кризата – поставете се извън кризата, за да можете да я наблюдавате, да я анализирате, да я управлявате, да спечелите битката за доверие; да ограничите кризата.
Видове кризи: 1/ Внезапни; 2/ Зараждащи се; 3/ Устойчиви
Принципи на кризисния мениджмънт: 1/ Истината и само истината; 2/ Да се действа решително; 3/ Да се поеме социалната отговорност от управляващите до 10-та минута; 4/ Да бъдете отворени за други, алтернативни предложения; 5/ Да се търси контакт и разговори с пострадалите групи; 6/ Да се осъществи на практика коопериране с медиите; 7/ Да се вземат бързи, смели, оперативни и силни решения.
Протокол за ефективна комуникация: 1/ Отзивчивост; 2/ Откритост; 3/ Съгласие; 4/ Респект;
5/ Коопериране с медиите; 6/ Чувствителност; 7/ Честност; 8/ Състрадание; 9/ Отговорност; 10/ Обясняване на проблема – бързо, кратко, ясно. Проблемът трябва да бъде формулиран само с една дума – това е идеалния вариант! 11/ Ситуационен анализ.
Не трябва да се чака нещо да се случи, а да има предварително подготвен план! Необходима е програма, включваща всички хора, обхванати от кризата – клиенти, персонал, обслужваща банка, съветници и т.н. Никога не може да се планира точно какво ще се случи! Опитите за планиране на кризи са безуспешни! Все пак, основното за управлението на една кризисна ситуация е планирането. Информацията е важна и няма достатъчно време да бъде търсена, тя трябва да е вече на разположение, защото медиите действат в реално време! По време на криза винаги трябва да се сменя темата!
Медия кризисен план: 1/ Уточнява се името на говорителя и неговия дубльор; 2/ Провежда се мозъчна атака; 3/ По време на криза да се работи открито; 4/ Да се даде отговор на всеки въпрос.
Извод: Да се устроят комуникациите така, че да бъдат дадени отговори на всички въпроси!
Златни правила на кризисния мениджмънт: 1/ Кажете, че съжалявате за това, което се е случило; 2/ Кажете какво ще се случи; 3/ Какво ще направите за пострадалите; 4/ Необходимо е да разпространите съобщение в медиите; 5/ Да демонстрирате, че контролирате ситуацията;
6/ Винаги признавайте законността на публичния интерес.
Когато се появи криза, не бива: да мълчите – “Мълчанието е добродетел на глупците!”; да отричате; да не коментирате; да се скриете; да излъжете.
Вашата цел е – нула грешки, нула дефекти, нула пропуски, нула кризи!
В България все още няма достатъчно добри Кризисни мениджъри, а всяка фирма има стотици проблеми, да не говорим за държавата! Ролята на мениджъра е кой по-добре ще управлява дейността, (смята се, че достатъчно беден мениджър). Сега конкуренцията е между централно и източно-европейските мениджъри, от една страна и южно-азиатските.
Правила, които биха помогнали на мениджъра във всяка ситуация: 1/ Изправете се пред действителността такава, каквато е; 2/ Бъдете внимателни с всички; 3/ Не управлявайте, а водете; 4/ Ако не можете да се състезавате, не го правете; 5/ Ако не управлявате съдбата си, то друг ще го направи; 6/ Единственото, което е постоянно това е промяната; 7/ Бъдете това, което искате, а не това, което ви казват да бъдете; 8/ Ако искате да бъдете в бизнеса задълго, трябва да продължавате да се учите всеки ден, за да знаете как бързо да преодолявате всяка кризисна ситуация!
Като пример към казаното дотук ще разгледам световната икономическа криза, в която живеем. Естествен резултат на икономическата криза е социалната, чието въздействие усещаме с пълна сила!
Корените на финансовата криза трябва да се търсят още в началото на 21 век, когато в САЩ лихвите по кредитите паднаха до 1%. Това доведе до бум в строителството, до нарастване на кредитите без покритие,
застрашаващо ликвидността на финансовите институции, до техните фалити. А в САЩ се произвежда ¼ от световния брутен продукт. Като основна причина се посочва “Вирусът на алчността” , т.е кризата се дължи на алчността на група хора... Разбира се, че това не е единствената причина, по-скоро некомпетентността на възлови фактори!
Глобализацията прави световната икономика до така степен взаимносвързана, че всички страдат от кризата, но в различна степен – Прибалтийските републики - смелите реформатори пострадаха най-много; Русия има спад 7%. Най-много страдат страните, които са харчили много, които разчитат основно на износа. По-малко страдат страни, които имат недостатъчно добре развита финансова система (страните от Източна Европа). Както в медицината, така и в икономиката не можем “да дадем едно и също хапче на всички болни”! Трябва да се подходи индивидуално към всяка отделна страна! Трябва да се мисли в перспектива! Политиката трябва да бъде насочена към увеличаване на растежа – не може да се навакса само с увеличаването на производителността на труда; намаляване на публичните разходи, (да се реорганизират разходите); да се следи макроикономическата рамка, за да се преодолее бързо кризата; държавният сектор лесно се политизира; да се обърне специално внимание на частния сектор; финансиране на добри проекти от Регионалните фондове на Европейския съюз, за да бъдат преодолени разликите между бедните и богатите страни, но това не може да замени реформите!
Много е важна данъчната политика – данъците влияят на начина, по който работят хората, (ако работим по-малко, ще плащаме по-малко данъци)! Променете условията и тогава ще се промени
и поведението на хората! Политиката не трябва да се основава на това, че всяка намеса ще доведе до криза! Целта е да бъдат въвлечени всички, да работят за общото дело, например в политиката по опазване на околната среда трябва да бъдат включени всички страни. Необходим е добър водач, а това трябва да бъде обществото!
Доказано е, че колкото време се е развивала дадена криза, още толкова време е необходимо, за да бъде преодоляна!
Stoyantzenev.simplesite.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар